Pandemija korona virusa promjenila je mnogo toga pa i naše potrošačke navike. Tokom karantina mnogi nisu imali drugog izbora već se okrenuti online kupovini. Hoće li online kupovina biti budućnost ili je samo nužda sadašnjosti?
Emir Hondo je na ideju zdrave dostave došao kada je većina trgovina u Bosni i Hercegovini bila zatvorena. Postojeći porodični biznis odlučio je nadograditi. Roditelji su mu vlasnici trgovine, a Emir je počeo sa online prodajom i dostavom voća i povrće…
“Krenuo sam sa tim da nosim komšijama bližnjim voće i povrće, nakon toga sam pokušao da napravim i besplatne dostave širom Sarajeva i ljudi su se oduševili, bili su zadovoljni i nakon par mjeseci kad se smirila situacija, zamolili su me da nastavim da radim sa tim”.
I nastavio je, s posebnom pažnjom pripremajući svaku korpu koju dostavlja građanima, kojih je kako kaže, svakim danom sve više.
“Otac većinom nabavlja, te stvari, ja mu pošaljem šta su tražili, kad su narudžbe, da li dan prije ili tokom dana. Ja i mama to pakujemo i aranžiramo i naravno ja dostavljam”, priča Emir.
Online kupovina u BiH je još uvijek u povoju, smatra marketing menažer Dragiša Rogić, uposlenik firme koja u svom asortimanu ima preko 15.000 artikala i koja zapošljava 100 ljudi. Jedini način da prežive pandemiju bio je da se okrenu online prodaji, i kako kaže zaradili su više nego klasičnom prodajom. Mnogi su u ovom periodu obavili svoju prvu kupovinu preko interneta .
“Nisu samo mladi koji kupuju putem interneta, nego upravo starija populacija. Ona je bila da kažem nekih 50% od ukupnih kupovina, to su bili ljudi preko 40 godina i da ne kažem i ljudi od po 70 godina znaju da naruče”, ističe Rogić.
Međutim građani su i dalje pomalo skeptični kada je u pitanju kupovina putem interneta.
Anketa:
“Pa nisam baš siguran u te stvari jer sam imao jednu situaciju da sam naručio sat i nikada mi nije došao”.
“Dok je ono bilo najgore i kad je bio karantin onda jesam, ali sad sam prestala kako su se otvorile radnje”.
“Jesam jedanput ali ipak ne bih, ja više volim da to, valjda je navika, da se i opipa i vidi”.
A nepovjerenje vlada i kada je u pitanju plaćanje.
“Naši ljudi nemaju povjerenja da plaćaju karticama pa je još uvijek plaćanje po uzeću, kad im kurir donese proizvod. Oni kuriru plate, kad vide i otpakuju o čemu se radi plate i onda nam vraćaju novac, što poskupljuje samo slanje. Kada se razvije krtično plaćanje, mislim da će online prodaja još da zaživi”, smatra Rogić .
Kupovina preko interneta u BiH nije još uvijek na nivou zemalja regije ili svijeta, ali građani su počeli mijenjati svoje tradicionalne navike, okrenuli se online kupovini, no da li će te navike zadržati i nakon što pandemija prođe?