Građani Bosne i Hercegovine ne mogu više uvoziti automobile koji ne zadovoljavaju euro 6 standarde za nove automobile i euro 5 za polovne.
Odluka je to koja je donijeta prije dva mjeseca, što je period koji je ostavljen građanima da se prilagode njenim okolnostima, a koja danas stupa na snagu.
“Svako tržište ima pravo da zaštiti sebe na neki način, a mi smo uputili zahtjev da se ograniči norma uvoza automobila kako bismo imali ekološki prihvatljiva vozila, kako bismo na našim cestama imali tehnički ispravnija vozila i smatramo da odluka dolazi u pravo vrijeme”, kazao nam je Haris Muratović, predsjednik Udruženja ovlaštenih prodajno-servisnih centara novih motornih vozila.
Dodao je kako će to značiti da će se sačuvati zdravlje građana, te da će biti manje smrtnih slučajeva na cestama zbog tehnički neispravnih vozila.
“Preko 80 posto vozila u BiH je starije od 10 godina, prosječna starost je 17 godina, a 70 posto vozila je ispod euro 4 norme, ispod svakog prosjeka, tako da je ovo najbolji momenat za ovu odluku. Ono što je jako važno i što bi pospješilo ekološku kategoriju vozila je malo strožiji kriterij prilikom tehničkog pregleda, da ekotest koji se radi, koji u ovom momentu ne služi nikakvoj svrsi izuzev da oporezuje građane dodatno, ukoliko bi bio eliminatoran, ukoliko bi se određeni budžet kroz neke ekotakse slivao u neki ekološki budžet iz kojeg bi se mogle stimulisati nabavke ekološki prihvatljivijih vozila, to bi onda imalo pravi smisao. Nažalost, tako je kako je sada”, kazao je Muratović.
Saša Dalipagić, zamjenik ministra prometa i komunikacija BiH, kazao je kako je više razloga za donošenje ove odluke, a jedan od najbitnijih je što se u posljednje vrijeme povećala prosječna starost automobila u BiH.
“Mi smo ovom odlukom intervenisali s ciljem smanjenja prosječne starosti auta. Druga stvar, uvozom novih vozila koja su tehnološki kvalitetnija, ispravnija, sa motorima koji manje troše, bit će sigurnost prometa mnogo bolja. Treći važan razlog je smanjenje zagađenja okoliša u BiH, jer vozila spadaju u veće zagađivače okoline i okoliša, što je trenutno globalni problem u svijetu i na svim ozbiljnim transportnim forumima u svijetu se raspravlja o tome. Naš cilj je da se tom mjerom smanji zagađenje okoliša u BiH i da time utičemo na smanjenje negativnog uticaja vozila na klimu. BiH je i članica UN-a i u obavezi je da se pridržava Konvencije UN-a o zaštiti klime, a i da nismo, u obavezi smo sami prema sebi da stvorimo čistiju i ljepšu klimu za življenje”, kazao je Dalipagić, koji je podsjetio da smo prije tri godine imali euro 3 standard, pa onda euro 4, a sada 5, što znači da se približavamo svjetskim standardima.
Građani mogu pomisliti kako će ova mjera značiti da će plaćati skuplja vozila, međutim, Dalipagić kaže kako će to biti samo u prvi mah, te kako će oni plaćati kvalitetnija i novija vozila koja mnogo manje troše.
“U dugoročnom razdoblju oni će uštedjeti na gorivu, a da ne govorim o servisima, nabavkama skupih dijelova i popravkama, a i država će imati neke benefite, jer će naplaćivati veće takse za ta vozila. Očekujemo da će to dobro proći, kao i dosada. Treba podsjetiti da je uvoz polovnih auta rapidno rastao, te da smo 2015. prije standarda euro 4 imali uvoz od 55 do 60 hiljada vozila, ali već 2018. smo imali uvoz oko 82.000 vozila, od toga 72.000 polovnih. Dakle, ta ranija mjera nije nimalo uticala na potražnju i nabavku vozila, tako da je i država ostvarila neke benefite od toga. Tako je BiH 2015. ostvarila oko 100 miliona prihoda, a 2018. oko 200 miliona KM benefita od uvođenja ovih mjera. Svakom građaninu je u interesu da vozi novi auto”, poručio je Dalipagić, te dodao kako očekuje da se nastavi veliki uvoz, čime bi se smanjila starost voznog parka u BiH narednih nekoliko godina.
Ono što je važno za one građane koji su već naručili ovakve automobile, a nisu još uspjeli da ih uvezu, jeste da je Ministarstvo ostavilo grace period od tri mjeseca kada će se ta vozila moći uvesti. Naravno, trebaju dokazati kako su to vozilo ranije naručili i platili.
izvor: Oslobodjenje/Akta.ba