TI BiH: Brojni primjeri zloupotrebe javnih resursa za vođenje izborne kampanje

FOTO: bljesak.info

Transparency International u Bosni i Hercegovini (TI BiH) predstavio je prve rezultate monitoringa predizbornih aktivnosti koje provodi u 68 lokalnih zajednica u BiH. U proteklih mjesec dana uočeni su brojni oblici zloupotrebe javnih resursa za političku promociju a pojedine stranke i kandidati već su krenule sa plaćenim oglašavanjem iako je to izričito zabranjeno van perioda zvanične izborne kampanje.

Zbog svega je TI BiH u 20 slučajeva Centralnoj izbornoj komisiji BiH proslijedio informacije koje se u najvećoj mjeri odnose na preuranjenu kampanju, a zabilježeno je i osam slučajeva oglašavanja na mjestima koja za to nisu predviđena. Osim promotivnih bilborda van izborne kampanje, ističe se primjer bilborda Hrvatske demokratske zajednice (HDZ) koji je postavljen u dvorištu osnovne škole u Busovači, zbog čega je pored CIK-a obaviješten i Ombudsman, kao i u drugim slučajevima korištenja djece za promociju kandidata na predstojećim izborima.

U proteklih mjesec dana 70 posmatrača TI BiH ispratilo je 263 javna događaja u organizaciji javnih institucija, javnih ustanova i preduzeća od čega su se 62 odnosila na otvaranja infrastrukturnih objekata. Oko 70% korišteno je za promociju kandidata na lokalnim izborima od kojih mnogi nemaju nikakvu javnu funkciju i nije jasno u kom svojstvu su prisustvali. Na 11 događaja iznesene su poruke protiv političkih protivnika, predizborna obećanja izrečena su u 78 obraćanja, dok su stranačka obilježja bila istaknuta na 25 javnih događaja. Svi ovi podaci jasno pokazuju da se javni događaji, organizovani od strane institucija i javnim sredstvima, u najvećoj mjeri koriste za promociju stranaka i kandidata na lokalnim izborima. Jedan od ovakvih slučajeva je ističemo primjer otvaranja radova na vodovodnoj mreži “Voda za 12.000 stanovnika” u Visokom, gdje su prisutnima dijeljene zaštitne maske sa obilježjima Nezavisne liste.

Također, zabilježeno je i osam primjera plaćenog oglašavanja javnih institucija u kojima se promovišu kandidati na lokalnim izborima. Izdvajamo primjer kampanje „Banjaluka se gradi“ gdje se kroz spotove, bilborde i 3D prezentacije daju predizborna obećanja i vrši lična promocija aktuelnog Gradonačelnika Banjaluke koji je ponovo kandidat za tu funkciju. TI BiH je uputio zahtjev Gradu da dostavi informacije o tome koliko je koštala ova kampanja, ali one još uvijek nisu dostavljene.

Zabilježeno je i 17 primjera masovnijeg zapošljavanja radnika u javne ustanove i preduzeća. Posmatrači su zabilježili i 50 slučajeva distribucije različitih vrsta subvencija i pomoći iz javnih budžeta u ovom periodu. Izdvaja se primjer Bileće gdje je Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srpske organizovalo podjelu steonih junica ispred mljekare čiji je vlasnik kandidat za načelnika te opštine. Također, u kancelariji SDA u Zvorniku dijelili su se obrasci za dodjelu novčanih sredstava Federalnog ministarstva raseljenih osoba i izbjeglica kojima se sufinansira prevoz učenika. U 14 slučajeva zabilježeno je omogućavanje besplatnih pregleda, lijekova i drugih vrsta javnih usluga, a koji su korišteni za promociju kandidata na izborima. U posmatranom periodu zabilježeno je i 128 primjera intenziviranja javnih radova, koje se prvenstveno odnosi na početak izgradnje raznih infrastrukturnih objekata.

TI BiH već godinama vrši monitoring predizbornih aktivnosti, a cilj je dokumentovanje svih vrsta zloupotreba javnih resursa za političku promociju kao i otkrivanje nedozvoljenih prihoda političkih partija. TI BiH će u narednim danima pustiti u rad mobilnu aplikaciju Reflektor koja će omogućiti i svim građanima anonimno slanje prijava o primjerima kupovine glasova, predizbornog zapošljavanja, oglašavanja na zabranjenim mjestima, pružanju javnih usluga u zamjenu za glas i svim drugim vrstama zloupotrebe javnih sredstava u izbornom procesu.

Pomenute aktivnosti TI BiH sprovodi u sklopu projekta „Podrška građanima u borbi protiv korupcije“ u saradnji sa partnerskim organizacijama Centri civilnih inicijativa (CCI) i Centrom za razvoj medija i analize (CRMA). Finansijsku podršku za projekat omogućila je Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID).

 

N1