Implementacija projekta izvanučionička nastava u funkciji razvoja kompetencija i vještina učenika

Pedagoški zavod Zenica implementira projekat ”Izvanučionička nastava u funkciji razvoja ključnih kompetencija i životnih vještina učenika nižih razreda osnovne škole”.

Projekat je finansijski podržan od strane Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke i ocijenjen sa maksimalnih 90 bodova u skladu sa kriterijima za odobravanje programa podrške projektima koji doprinose razvoju ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje djece predškolskog uzrasta, učenika osnovnih i srednjih škola.

Projekat je usmjeren na pet segmenata: razvoj ključnih kompetencija i životnih vještina učenika nižih razreda osnovne škole, profesionalni razvoj nastavnika razredne nastave sa područja Zeničko-dobojskog kantona, savremeni pristup organizaciji izvanučioničke nastave za učenike nižih razreda osnovne škole, povezanost dokumenta Zajednička jezgra nastavnih planova i programa za društveno-humanističko područje bazirana na ishodima učenja sa različitim oblicima organizacije izvanučioničke nastave i povezanost dokumenta Zajednička jezgra nastavnih planova i programa za predmete Moja okolina, Priroda i društvo, Priroda i Biologija bazirana na ishodima učenja sa različitim oblicima organizacije izvanučioničke nastave.

Projektom je planirana edukacija master-trenera iz reda profesora/nastavnika razredne nastave (trening za trenere – ToT),  koji su timski razvili edukativno- promotivni materijal vezan za organizacione oblike izvanučioničke nastave u funkciji razvoja ključnih kompetencija i životnih vještina učenika nižih razreda osnovne škole. Edukativno-promotivni materijal će se u narednom periodu putem web portala, platformi i replikacionih obuka prezentirati javnosti i većem broju nastavnika razredne nastave iz deset općina ZDK te gradova Zenica i Visoko.

Edukativno-promotivni materijal će u kombinaciji sa dokumentima Zajednička jezgra nastavnih planova i programa za društveno-humanističko područje definirana na ishodima učenja i Zajednička jezgra nastavnih planova i programa za predmete Moja okolina, Priroda i društvo, Priroda i Biologija definirana na ishodima učenja, poslužiti za planiranje i programiranje nastave za Moju okolinu, Prirodu i Društvo u školskoj 2020/2021. godini u nižim razredima osnovne škole na način da se afirmiše izvanučionička nastava (posjete, izleti, ekskurzije) kao vrsta nastave kojom se omogućava razvoj ključnih kompetencija i životnih vještina.

Ovdje prije svega mislimo na prožimajuće pokazatelje (indikatore) za sljedeće kompetencije: socijalna i građanska kompetencija, tjelesna i zdravstvena kompetencija, jezičko-komunikacijska kompetencija na maternjem jeziku, matematička pismenost, kompetencija u znanosti i tehnologiji, informatička pismenost (informacijska, medijska, tehnološka). Deset životnih vještina relevantnih za Bosnu i Hercegovinu prema UNICEF-u i UNESCO, su: rješavanje problema, kritičko mišljenje, efikasne komunikacijske vještine, odlučivanje, kreativno mišljenje, vještine interpersonalnih odnosa, vještine izgradnje samosvijesti, empatija, upravljanje, stresom i upravljanje emocijama. Navedene životne vještine se najbolje prakticiraju u konkretnim životnim situacijama, a iste se mogu razvijati i kroz kvalitetno organiziranu izvanučioničku nastavu (posjete, izlete, ekskurzije, logorovanja, Školu u prirodi i sl.).

Projekat je omogućio da se unaprijedi pristup planiranju i programiranju navedenih oblika izvanučioničke nastave u osnovnim školama na području Zeničko-dobojskog kantona uz uvažavanje prirodno-geografskih i drugih resursa iz šire društvene zajednice, tj. obilježja razvoja Zeničko-dobojskog kantona (prirodno-geografska obilježja, kulturno-historijsko naslijeđe, privredni razvoj, razvoj sporta i turizma i sl.). Implementacijom projekta se ostvaruje globalni cilj, a to je da nastava postane učenje u neposrednoj životnoj stvarnosti u kojoj se učenicima omogućava interdisciplinarno izučavanje sadržaja različitih nastavnih predmeta.

Edukativno-promotivni materijal ”Izvanučionička nastava u funkciji razvoja ključnih kompetencija i životnih vještina učenika nižih razreda osnovne škole” urađen je u skladu sa planiranim projektnim aktivnostima i isti će u narednom periodu biti proslijeđen svim osnovnim školama na području Zeničko-dobojskog kantona, kako u printanoj, tako i u digitalnoj formi.

Autori i koautori edukativno-promotivnog materijala su stručni savjetnici za oblast obrazovanja iz Pedagoškog zavoda Zenica zaduženi za savjetodavno-instruktivni rad sa nastavnicima razredne nastave i tim od 15 obrazovnih profesionalaca (nastavnika/profesora razredne nastave), koji su i ranije imali priliku učestvovati u sličnim aktivnostima Ministarstva za obrazovanje, nauku, kulturu i sport ZDK i Pedagoškog zavoda Zenica.

Na implementaciju projekta su djelimično utjecale novonastale okolnosti, tj. proglašeno stanje prirodne nesreće na području FBiH zbog pojave i širenja korona virusa (COVID-19), ali su implementatori projekta zajedno sa obrazovnim profesionalnicma iz osnovnih škola uspjeli realizirati sve planirane aktivnosti upotrebom informaciono-komunikacijskih tehnologija i aplikacija koje nude mogućnost učenja na daljinu, a s ciljem da se što kvalitetnije zaokruži projektni ciklus i realiziraju ciljevi projekta.

Edukativno-promotivnim materijalom, koji sadrži i priručnik ”Izvanučionička nastava u funkciji razvoja ključnih kompetencija i životnih vještina učenika nižih razreda osnovne škole”, odgovorit će se na zahtjeve osnovnih škola kada je u pitanju organizacija izvanučioničke nastave i izvanškolskih aktivnosti za učenike nižih razreda osnovne škole. Materijalom se promovira Zeničko-dobojski kanton kao šira društvena zajednica, ali i lokalne zajednice sa svim svojim prirodno-geografskim, kulturnim, historijskim, društvenim, turističkim, privrednim i drugim obilježjima.

Više informacija o navedenom projektu možete pronaći u promotivnom materijalu koji se nalazi u prilogu, a priručnik je također dostupan putem linka: https://online.fliphtml5.com/mldeo/vtjr/#.Xr6hW5cXoPs.gmail .