BiH izvan svojih granica ima ogroman ekonomski potencijal. Oko milijardu i po eura vrijednih novčanih doznaka dospijeva u Bosnu i Hercegovinu svake godine iz 50-ak zemalja prijema naših ljudi u svijetu.
Znatno manja je vrijednost investicija koje je dijaspora realizovala u zemlji rođenja. Projektima UNDP-a i USAID-a ova se oblast nastoji dinaminizirati…
Osim novčanih doznaka rodbini i prijateljima, bh. dijaspora posljednjih godina sve više prepoznaje svoju domovinu kao zemlju pogodnu za investiranje.
Proizvodna linija pločastog namještaja, koju je pokrenuo bračni par Bajramović, uz pomoć investicije partnera s kapitalom iz Njemačke, školski je primjer pozitivne priče o afirmaciji dobre poslovne ideje, s podrškom naših ljudi iz inostranstva.
„Ja mislim da je ideja temelj cijele priče. Kada neko ima dobru poslovnu ideju, naći će se način da se ideja realizuje u praksi, a baviti se proizvodnjom, stvarati novu vrijednost to je jedina prava budućnost u našoj privredi“, – mišljenja je menadžer prodaje u zeničkom preduzeću Poco, Željka Bajramović.
Za sada, ipak, barem prema zvaničnim podacima, manje od deset od 26 posto građana Bosne i Hercegovine u dijaspori, koji su na to spremni, investiralo je na području zemlje rođenja u mikro, mala i srednja preduzeća. „Do nas je da ih privučemo. Treba im reći: ondje je konkurencija strašna, ali u BiH ima prostora da se pravi biznis“, – mišljenja je zenički privrednik, Mladen Perić.
Bosna i Hercegovina, kao i sve države bivše Jugoslavije, nakon socijalne i ekonomske katastrofe koju su proizvele ratne i poratne okolnosti, sada bi trebalo da učine sve kako bi one koji su napustili svoje domove stimulisale da se vrate, skupa sa novostečenim znanjima, svojim ušteđevinama i konkurentskim potencijalima, dodaje Perić.
„Oni dolaze s novim znanjima i iskustvima. Ni jedna ideja koju donesu, ako nije kvalitetna i održiva ne samo na bh. nego i na evropskom tržištu, neće proći. Tržište je neumoljivo. Njihova prisutnost bi sigurno doprinijela i konkurentnosti bh. privrede i na domaćem i na inostranom tržištu“, – kaže Perić.
U posljednje vrijeme, sve je više projekata koji podržavaju poslovne ideje i investicije iz dijaspore. Bračni par Bajramović krenuo je iz poslovnog inkubatora zeničke razvojne agencije Zeda i uskoro očekuje i novčani poticaj iz budžeta kantona.
Pravo je vrijeme da se iskoriste i projekti stranih organizacija i ambasada u našoj zemlji. UNDP, iz fonda projekta Dijaspora za razvoj, implementiraće u ovoj godini u saradnji sa Gradskom upravom Zenice, projekat podrške zapošljavanju u metalopreradi, vrijedan 82 i po hiljade konvertibilnih maraka.
USAID je kroz projekat “Diaspora Invest” je u protekle dvije i po godine, grant sredstvima je podržao 78 kompanija koje su pokrenute zahvaljujući dijasporskim investicijama širom zemlje.
„Mi smo svoj dio odradili, nadam se da ćemo biti dobar primjer za ostale“, kaže Željka Bajramović i dodaje: „Trebalo je hrabrosti za sve to, ali mislim da smo na pravom putu i da to sve skupa ima smisla i budućnosti“.