Muzejska radionica narodnog lončarstva, koju već četiri godine realizuju u Zavičajnom muzeju Travnik stigla je i u Zenicu.
U organizaciji BZK „Preporod“ muzejski radnik, koji je ovaj drevni zanat naučio od grnčara u selu Lješevina kod Visokog, Sead Muslimović, održao je prezentaciju spravljanja posuđa od gline za desetak polaznika.
„Za ovaj posao potreban je kolut koji se vrti i postolje, koje je lako napraviti, drveni nož i konac, i naravno glina koja se nalazi na metar i pol dubine u zemlji. Nakon obrade posude ona se suši, pa peče u specijalnim pećnicama. Za grnčarstvo su u ove četiri godine mnogo veće interesovanje pokazale žene, a inače je s glinom dobro raditi – ona je ljekovita, a hrana iz glinenog posuđe zdravija“, – kaža Muslimović, otkrivajući da je u mladosti maštao da postane slikar, a kada je muzej pokrenuo projekat očuvanja starih zanata, vrlo rado je prihvatio da prođe kurs grnčarstva u trajanju od šest mjeseci jer je taj posao, prije svega kreativan.
Prema riječima direktorice Zavičajnog muzeja Travnik, Fatime Maslić, u travničkom kraju, ovaj obrt svojstven seoskim sredinama, kao i kućna radinost tkanja beza – tankog pamučnog platna, izumiru, a projekat koji su pokrenuli za cilj ima da ove tradicionalne radinosti otrgne od zaborava.
„Snimili smo i dokumentarni film o posljednjem lončaru iz sela Pulac kod Travnika, sela koje je sredinom prošlog stoljeća imalo 30-ak narodnih lončara. Naša istraživanja u pripremi projekta su pokazala da u ovom dijelu BiH lončarskog obrta ima još jedino u Lješevu kod Visokog. Riječ je, dakle, o arhaičnom obliku zanata starog oko 2 000 godina, još od Ilira datira lončarstvo i do dana – današnjeg se sačuvalo u originalnom načinu obrade. Ono je važno za našu nematerijalnu kulturnu baštinu, ali i za kulturnu raznolikost općenito, posebno u ovo doba globalizacije koja ne trpi ništa što je neprofitabilno i koja će s vremenom sve nas učiniti istim u ogromnom virtualnom svijetu“, – riječi su direktorice Maslić.
Sead Muslimović je, kaže, u protekle četiri godine napravio oko 2 000 glinenih posuda koje su svoje mjesto našle diljem svijeta, jer prezentiranje ovog zanata i proizvodnju posuda od gline od aprila do novembra radi na Tvrđavi Travnik, koju pohodi na hiljade turista tokom godine. Osim socijalnog i umjetničkog elementa lončarstva, postoji i taj relaksirajući faktor dodira s prirodom (glinom), a nije zanemariva ni činjenica da je ovaj projekat obogatio turističku ponudu grada Travnika. (A.Huskić)