Zbog problema u isporuci dijelova njemački proizvođači automobila će tokom ove godine proizvesti mnogo manje vozila nego što su planirali, što će osjetiti i domaći proizvođači u auto-industriji, koji već imaju manje posla i manji broj narudžbi od strane njemačkih kompanija.
Naime, stručni magazin “Automobilvohe”, pozivajući se na podatke kompanije “IHS Markit”, ističe da će njemački proizvođači proizvesti oko 700.000 automobila manje nego što su planirali početkom godine.
Posebno je pogođen VW, koji će ove godine proizvesti pola miliona manje vozila, dok će BMW proizvesti 100.000 manje automobila, a “Mercedes” oko 80.000.
Kako se navodi u ovom magazinu, usljed manje proizvodnje, smanjeni su i popusti na nova vozila.
Prodavci kupcima daju minimalne popuste, koliko nisu davali u posljednjih deset godina, dok uz to kupac mora često neuobičajeno dugo da čeka na svoje vozilo.
Kasim Kotorić, predsjednik Udruženja metalne i elektro industrije pri Privrednoj komori Federacije Bosne i Hercegovine, istakao je za “Nezavisne” da je već došlo do pada i smanjenja narudžbi.
“Mnoge kompanije već osjete smanjen broj narudžbi. Kako veliki proizvođači smanjuju broj proizvoda, tako i njihovi kooperanti smanjuju broj isporuka. Niko se još ne izjašnjava o nekim procentima koliki je pad, ali to je negdje oko 10 odsto. Ne možemo još procijeniti kako će se to dalje kretati”, naglasio je Kotorić.
Prema njegovim riječima, svi koji rade za auto-industriju u BiH osjetili su ovaj pad.
“Još nisu ekstremni padovi, ali već polako dolazi do smanjenja narudžbi“, naveo je Kotorić.
Vladimir Blagojević, portparol Privredne komore Republike Srpske, rekao je da desetak firmi u Republici Srpskoj radi u auto-industriji.
“Ove firme zbog krize ne rade punim kapacitetom za auto-industriju, već jednim dijelom, te im nije u potpunosti ugrožena proizvodnja zbog problema koje ima svjetska auto-industrija“, kazao je Blagojević.
Dodao je da su prognoze različite koliko će ova situacija da traje i, ako se obistine neke najave da će svjetska auto-industrija doživjeti oporavak tek 2024. godine, može dugoročno da stvori problem domaćim privrednicima.
Ekonomski analitičar Igor Gavran naglasio je da je ovo jedan od naših najvažnijih sektora, u kojem radi veliki broj ljudi te se ostvaruje veliki izvoz.
“Praktično je sigurno da će smanjenje proizvodnje automobila u Njemačkoj uticati na smanjenje narudžbi, a vjerovatno slična situacija nije samo u Njemačkoj, jer su lanci snabdijevanja poremećeni. Tu su problemi s napuštanjem ruskog tržišta, problemi u Kini sa zatvaranjima i obustavama proizvodnje, te će to svakako uticati na ovo smanjenje“, objasnio je Gavran.
Istakao je da se postavlja pitanje da li bi bh. proizvođači dijelova u auto-industriji mogli svoje proizvode plasirati na rusko tržište, jer su Rusiji uvedene sankcije od strane mnogih država, te su raskinuti brojni ugovori s dobavljačima.
“To je više moja nada kako bi se očuvala proizovdnja, ali vidjećemo. Znamo i to da su i cijene kako novih, tako i polovnih automobila porasle, te da se više čeka na isporuku“, zaključio je Gavran.