ZDK sve atraktivniji turistima, Vareš sutra dočekuje prvi turistički voz iz Sarajeva

Dvije stotine turističkih radnika, političara i osoba iz javnog života sutra će, u okviru projekta „Prvi turistički voz Sarajevo-Vareš“ te pod motom “Tvoja karta kroz vrijeme“, putovati vozom iz glavnog bh. grada te cijeli dan obilaziti turističke znamenitosti Vareša, malog industrijskog grada iz Zeničko-dobojskog kantona koji ima ambiciju da se mapira i kao značajna turistička destinacija.

Organizatori ovog projekta su, kako je istakao direktor Turističke zajednice ZDK-a Šaban Ibrišimović, Javno preduzeće Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine u saradnji s TZZDK, Općinom Vareš te putničkom agencijom Blossom Tours iz Sarajeva, a ideju je prezentirala turistička radnica Tea Manko, inače rodom iz Vareša.

– Znamo da je ranije za Vareš vozio ‘Ćiro’, da je to industrijsko mjesto i da će ovaj projekt puno značiti za razvoj turizma u toj općini. Program smo sačinili zajedno s Općinom Vareš, a predviđeno je obraćanje organizatora te obilazak Vareša i seoskih lokacija u kojima je razvijen ruralni turizam. Planiran je obilazak sela Strica i Zaruđe, koja su i u bivšoj Jugoslaviji bili pioniri razvoja ruralnog turizma, koji je jedan od strateških pravaca u razvoju turizma u ZDK-u. Voz polazi u 9.15 sati iz Sarajeva, a povratak je planiran istog dana u 17.15 sati – najavljuje Ibrišimović.

Ovoga puta, dodaje, nije planiran obilazak poznatog vareškog sela Očevija, kraljevskog Bobovca, Zvijezde planine…

– Plan je da turističke agencije i turističke zajednice pripreme pakete ponuda za posjete Varešu turista iz Sarajeva. Cilj je, s obzirom da turisti u Kantonu Sarajevo borave prosječno 2,2 dana, da se njihov boravak produži barem za jednu noć. Na našu sreću, da se to desi posjetama na području našeg kantona. Mislim da je ovo izuzetna prilika da se vareški potencijali stave u turističku ponudu, a zaista se u Varešu ima šta za pokazati. Vareš je zaista jedno mjesto za koje turizmolozi kažu da je jedno od rijetkih mjesta u kojima se paralelno može razvijati industrija i turizam – kaže Ibrišimović, napominjući da će na ovu turističku vožnju biti pozvani turistički radnici iz KS-a, ZDK-a i Srednjobosanskog kantona.

Osim Vareša, općine i gradovi u ZDK-u gostima mogu ponuditi obilazak velikog broja srednjovjekovnih tvrđava, arheoloških nalazišta, stećke, planine bogate šumom, banjska lječilišta, brojne rijeke, parkove prirode Tajan u Zavidovićima i Zvijezda u Varešu, Kamene kugle u Zavidovićima, piramide u Visokom…

Blizu statusa zaštićenog područja je i pećina Megara, na padinama Ozrena i na entitetskoj liniji između općina Maglaj i Doboj u Republici Srpskoj. Zenička čimburijada uvrštena je na listu nematerijalne baštine Bosne i Hercegovine, a Žepačko vinogorje postalo je poznato i izvan granica BiH po kvaliteti i brojnosti asortimana vina, kao i Sajam vina „Vinozeus“ u Zenici.

– Gotovo da nema općine ili grada u ZDK-a koji nema gradinu, kulu, nekropole…Sama činjenica da je Olovo broj jedan kada je u pitanju broj nekropola na području ZDK-a koje nisu zaštićene, uvrštene, a mislim da ih čak ima i koje nisu otkrivene. Kada su u pitanju stećci, to je posebna priča i tema, kojoj treba ozbiljno pristupiti. Vrlo važnu ulogu u razvoju turizma imaju i ljudi iz nevladinog sektora, među kojima su najbrojniji planinari. Skoro svaka općina i grad imaju i planinarske domove – kazao je Ibrišimović.

Važan strateški pravac razvoja turizma za ZDK koji je, ističe, brdsko-planinsko područje, svakako je ruralni turizam.

– ZDK je sačuvao sela, kulturu, tradiciju, običaje…Jako je velika i bogata različitost u gastronomiji. Mogu svjedočiti da ZDK, kada je u pitanju nematerijalna baština, ima puno ponuditi turistima – smatra Ibrišimović.

TZ ZDK, navodi on, ugašena krajem 2015. godine te ponovo osnovana krajem prošle godine, u drugoj polovini juna ove godine konačno se i počela baviti djelatnošću zbog koje je osnovana, odnosno promocije turizma tog kantona.

– Nadzorni odbor usvojio je prijedlog Plana i programa rada za ovu godinu, koji je proslijeđen Vladi ZDK i Skupštini ZDK na usvajanje. To su nam u ovom momentu najvažnije aktivnosti koje treba da provedemo. Što se tiče aktivnosti na planu razvoja turizma, trenutno pripremamo nekoliko promotivnih materijala. Između ostaloga, pripremamo i prvi Turistički pasoš ZDK-a – kazao je Ibrišimović.

S ciljem evidentiranja svih zanimljivih sadržaja, dodaje, uputili su cirkulkarno pismo prema administracijama svih devet općina i tri grada tog kantona, od kojih je osam odgovorilo pozitivno te su u proteklom periodu posjetili sve te lokalne zajednice.

– S lokalnim upravama dogovorili smo koordinatore za razvoj turizma, s obzirom da lokalne zajednice nisu u mogućnosti da u kratkom periodu osnuju turističke zajednice. Takvu zakonsku mogućnost, do sada, iskoristio je samo Kakanj, koji je osnovao turističku zajednicu, a prema informacijama koje smo dobili sa terena, sljedeći će biti Grad Visoko. Oni će to uraditi u narednoj budžetskoj godini – najavljuje Ibrišimović.

TZZDK, dodao je, priprema se za prezentaciju svojih potencijala na Generalnom sajmu bh. privrede ZEPS u Zenici, koji se održava početkom septembra, kao i na Ekobis sajmu u Bihaću te za koje spremaju materijale za proomociju.

– Otvorili smo i web-stranicu TZ ZDK, za koju također pripremamo materijale za njeno ‘punjenje’, kako bi turistički potencijali ZDK-a bili vidljiviji turistima i građanima ZDK. Plan je da uvežemo sve potencijalne iznajmljivače, posebno na području Grada Visoko, ali za to će nam biti potrebna i podrška inspekcija. Imamo puno smještajnih jedinica u ZDK-u koje nisu u sistemu. Sama činjenica da je u Gradu Visoko, u takvoj ekspanziji razvoja turizma, prema zvaničnim informacijama lokalne samouprave, imaju registrovanih 117 smještajnih kapaciteta. Međutim, prema nezvaničnim podacima, samo u tom gradu imamo oko 500 u ‘sivoj zoni’, koji pružaju usluge smještaja, a koji bi po kategorizaciji mogli zadovoljiti sve uvjete smještaja u ruralnom turizmu – upozorava Ibrišimović.

Nužno je, podvlači, uraditi rekonstrukciju pruge od Sarajeva do Zenice i dalje na području tog kantona, kako bi turistima, osim autoputa koridora Vc, koji se uveliko gradi upravo kroz taj kanton, a sve kako bi turistima bile dostupne i sredine koje se ne nalaze na koridoru autoputa. JP Željeznice FBiH, dodaje, imaju plan da to u dogledno vrijeme urade.

– Mislim da su problem regionalne ceste. Vareš ima najviše makadamskih regionalnih cesta na području FBiH, a radi se o teritoriji koja ima izuzetne šumske potencijale – ističe Ibrišimović.

ZDK je, istakao je, izuzetno mjesto za razvoj cikloturizma, brdskog biciklizma i planinarskog turizma. Staze su dobro označene i atraktivne pa je u planu i TZZDK-a da prilikom određivanja svih turističkih pravaca razvoja, jedna bude i sekcija planinarskih staza.

Problemi tog kantona su, dodaje, mali hotelski kapaciteti, koji su na nivou od oko 1.700 kategorisanih kreveta u ponudi. Zbog „sive zone“ i malih hotelskih kapaciteta, prošle je godine prikupljeno samo 47.000 KM od naplaćenih boravišnih taksi, koja u tom kantonu iznosi 2 KM po danu.

Strah od nameta prema državi, smatra, iznajmljivače ne motivira da legaliziraju svoje smještajne kapacitete, mada te naknade nisu velike pa je nužno ljudima objasniti te ostaviti razuman rok da to urade dobrovoljno.

Plan je da taksa od naredne godine, a o čemu će konačnu odluku donijeti Ministarstvo privrede ZDK-a, bude uvećana na 3 KM. U tom je smislu uspostavljen i softver za prijavu gostiju.

fena.ba