Istraživanje online prodaje u BiH, zabilježen rast prometa za 57 posto

U razdoblju pandemije koronavirusa došlo je do ekspanzije online kanala prodaje te je zabilježen porast vrijednosti prometa od 312 posto, podaci su prvog i najvećeg istraživanju internetske prodaje u BiH, a koje je uradila eCommerc asocijacija u BiH.

Iz ovoga udruženja, koje je osnovano s ciljem da unaprijedi standarde e-commerce industrije u BiH, naglašavaju kako rast prometa online prodaje u našoj zemlji za 2022. godinu iznosi 57 posto u odnosu na 2021. godinu, a broj transakcija za isto razdoblje porastao je za 62 posto.

Građani koji kupuju online uglavnom su osobe između 26 i 45 godina, no zavidnu razinu znanja o sigurnoj upotrebi interneta, pokazala je mlađa populacija između 21 i 25 godina.

Izvršna direktorica eCommerce asocijacije u BiH Belma Agić u razgovoru za Fenu kaže kako u odnosu na druge zemlje u regiji i Europi, u BiH postoji još prostora za razvoj i unapređenje e-trgovine, što oni gledaju kao priliku za daljnji napredak.

ONLINE PLAĆANJA POSTALA SASTAVNI DIO FINANCIJSKE KULTURE BH. GRAĐANA​

U 2020. eCommerce sektor u BiH bilježio je značajan rast u prodaji online proizvoda i usluga, što je posljedica pandemije covid-19 i promjene navika potrošača, a taj trend je nastavljen u 2021. i u 2022. godini.

“Naši trgovci brzo su se prilagođavali novonastalim okolnostima, te je lansirano niz aplikacija i servisa za dostavu i isporuku, kao i ‘online only’ poduzetništava koji bilježe značajan rast. Trend rasta prometa u eCommerceu potvrdio je da su online plaćanja postala sastavni dio financijske kulture građana naše zemlje i da takva vrsta plaćanja ima stabilan rast i u budućnosti”, ocijenila je izvršna direktorica Asocijacije eCommerc u BiH.

Ono na čemu domaći zakonodavci moraju poraditi u budućnosti je zakonski okvir koji tretira ovaj oblik ekonomije.

“Iako trenutno ne posjedujemo adekvatnu legislativu i zakone koji reguliraju online trgovinu, BiH ima veliki broj aktivnih online trgovina, čiji vlasnici su u želji da prošire svoje ciljano tržište, aktivirali online kanal prodaje”, naglašava Agić.

Što se tiče tehnoloških rješenja koja se koriste u našoj zemlji tu, po njezinoj ocjeni, stojimo rame uz rame sa svjetskim standardima.

Rješenja za online naplatu koja se koriste  širom regije i Europe, jednako se učinkovito koriste i kod nas.

KONSTANTAN RAST ONLINE PRODAJE U EKUPI​

Da se bilježi rast online prodaje, slažu se i u popularnoj trgovini bh. građana – eKupi, koja osim u BiH, posluje na tržištu Hrvatske, Srbije, Sjeverne Makedonije te Crne Gore.

Ovo poduzeće koje je na tržištu BiH već 11 godina, od 2019. godine bilježe konstantan rast u svim državama.

U njihovoj ponudi gotovo svako može pronaći nešto za sebe, od bijele tehnike, laptopa, mobitela pa sve do igračaka, sjedalica, sprava za vježbanje, guma i alata.

Ono što je građanima primamljivo je da su ponudili i uslugu dostave u stan te uz jednokratno i, plaćanje na 36 rata. Također, za određene artikle nude i montažu uređaja, a kako bi kupcima bili dostupni i u takozvanom offline-u, otvorili su i prve PickUp lokacije. Tako kupci mogu osobno preuzeti narudžbu, bez obveze da čekaju dostavnu službu.

Ističu da ne prodaju samo proizvod već iskustvo pozitivne kupovine koji postižu brigom oko svakog svog kupca, transparentnim komuniciranjem svih informacija ali i besplatnim savjetovanjem ukoliko je kupcu to potrebno.

VEĆINA GRAĐANI IMA POZITIVNA ISKUSTVA S ONLINE KUPOVINOM​

Da su kupci uglavnom zadovoljni ovakvim (online) načinom kupovine, pokazuju i rezultati istraživanja Asocijacije eCommerca u kojima je čak 92 posto ispitanika odgovorilo negativno na pitanje jesu li ikada imali iskustvo s otuđenjem podataka u online trgovinama.

Istraživanja također pokazuju da 78 posto ispitanika koristi mobilne telefone za online kupovinu, a većina njih preferira domaće web prodavaonice (64 posto).

Nacrt zakona o unutarnjoj trgovini napredak je za eCommerce sektor u BiH

Vlasnici web trgovina su istaknuli međutim da je zakonska regulativa jedna od glavnih prepreka za rad i razvoj web shopova i e-commercea u Bosni i Hercegovini.

Stoga vlasnici online trgovina u BiH pozdravljaju rad na izradi zakona o unutarnjoj trgovini.

“Nacrt zakona o unutarnjoj trgovini koji je Vlada Federacije BiH, na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine, utvrdila i u parlamentarnu proceduru uputila, napredak je za eCommerce sektor u Bosni i Hercegovini, s obzirom da se njime detaljno uređuje i internet prodaja”, naglasila je izvršna direktorica Asocijacije eCommerc-a u BiH.

Istodobno je najavila događaj DISCOVER eCOMMERCE R@VOLUTION za 13. ožujka u 14.00 sati u Startup Studiju, u Sarajevu, na kojem će se, uz predstavljanje rezultata prvog sveobuhvatnog istraživanja eCommerce tržišta u BiH, razgovarati i o spomenutom Nacrtu.

Njime su, kako kaže, propisani adekvatni mehanizmi za prevenciju i regulaciju određenih devijacija koje su se javile uslijed pravno neuređenog stanja u oblasti elektroničkog poslovanja.

Kako je pojasnila, taj zakon trebao bi dopriniijeti smanjenju sive ekonomije i registraciji novih privrednih subjekata u trgovačkoj djelatnosti, a trgovcima bi pružio jasne smjernice za poslovanje na internetu.

Njime je naime propisano da trgovac koji obavlja prodaju na daljinu mora pružiti taksativno navedene informacije o trgovcu i to u obliku i na način koji je neposredno i stalno dostupan potrošačima i nadležnim inspekcijskim organima.

Agić ocjenjuje kako bi se ovim zakonom stvorilo povoljnije poslovno okruženje za eCommerce sektor u BiH i osigurala veća sigurnost i povjerenje potrošača u online kupovinu.

Akta.ba