Pandemija koronavirusa zatvorila je trgovine širom svijeta. Svijet je, praktično, natjerala na online kupovinu. Ipak, brojni su oni koji nemaju povjerenja u taj vid trgovine, posebno kad se pomisli na mogućnost reklamacije proizvoda. Razloga za strah, kad se konsultuje slovo zakona, izgleda da ipak nema.
“Zakon je u ovoj oblasti jako dobro napisan i najbolje je da to pročitamo svi. U skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača BiH mogućnost reklamacije proizvoda bez nedostatka postoji samo u slučaju kupnje na daljinu ili kupnje van poslovnih prostorija. U tom slučaju moguće je izvršiti raskid ugovora u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora, a potrebno je da se trgovcu pošalje obavijest o raskidu bez obaveze posebnog obrazloženja. Potrošač snosi samo troškove povrata takvog proizvoda”, navodi Bago.
Kad potrošač odustane od ugovora o prodaji na daljinu, trgovac mu je dužan bez odgode vratiti plaćeni iznos novca, a u svakom slučaju u roku od 15 dana od dana kada je primio pisanu obavjest od potrošača.
“Prije zaključenja ugovora na daljinu trgovac je dužan preko sredstva za daljinsko komuniciranje obavijestiti potrošača, izmedju ostaloga i o uslovima za ispunjenje i raskid ugovora, pravu i roku za odustajanje od ugovora, a detaljnije informacije šta sve mora biti u obavijesti propisane su čl. 44. ZZP-a”, kaže nam Bago.
Bego kaže i kako je zakon predvidio novčane kazne u iznosu od 2.500 KM do 5.500 KM za trgovce koji prekrše svoje obaveze.
On napominje kako je ugovor o prodaji na daljinu svaki ugovor koji se odnosi na prodaju proizvoda ili usluga, organiziranu od trgovca putem nekog sredstva za prodaju na daljinu, a zaključuje se između trgovca i potrošača.
Sredstva za daljinsko komuniciranje u smislu Zakona o zaštiti potrošača BiH su sva sredstva koja bez stvarne fizičke nazočnosti trgovca i potrošača mogu biti korištena za zaključivanje ugovora između dviju strana (printani materijal, pisma, printana reklamna poruka s narudžbenicom, katalog, telefon, videofon-telefon s zaslonom, telefaks, radio, tv, kablovska televizija, elektronska pošta i dr.).
“Ova pravila vrijede i još su preciznije definirana u EU. Tako da potrošači u BiH mogu biti mirni što se tiče zakonske regulative. Ona je na našoj strani. Ono što moramo paziti, a to je isto kao i u realnom svijetu, paziti s kim poslujemo i trgujemo. Uvijek se trgovac može kvalitetno provjeriti online, pročitati iskustva drugih, dodatno provjeriti”, zaključuje Bago.