Od septembra 2017. godine Elektroprivreda BiH nezakonito naplaćuje od građana RTV taksu putem računa za električnu energiju.
Iz Elektroprivrede BiH poručili su da su prostor na svojim računima ustupili javnim RTV servisima s ciljem njihovog stabilnog i održivog finansiranja, a i kako bi sugrađanima olakšali plaćanje RTV takse.
Mjesečna RTV taksa koja se od 2017. godine naplaćuje od građana iznosi 7,50 KM i ne predstavlja prihod Elektroprivrede BiH. Ovaj iznos se ne odnosi na uslugu već predstavlja taksu (porez) na posjedovanje radio ili TV prijemnika koji je regulisan državnim i entitetskim Zakonima o javnom servisu.
Već u februaru 2018. godine Institucija ombudsmena za zaštitu potrošača u BiH iznijela je mišljenje da način regulisanja naplate RTV takse uz račun za električnu energiju nije u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača u BiH, kao ni drugom potrošačkom legislativom, što ima za posljedicu kršenje osnovnih potrošačkih prava zagarantovanih zakonom.
Od februara 2018. godine do danas ništa se nije promijenilo. Elektroprivreda BiH i dalje putem računa za električnu energiju naplaćuje porez od građana BiH, odnosno ne ispostavlja svojim korisnicima račune odvojene od RTV takse. Ovim povodom kontaktirali smo Instituciju ombudsmena za zaštitu potrošača u BiH iz koje su nam kazali kako postojeći način regulisanje naplate RTV takse još uvijek nije usklađen sa Zakonom o zaštiti potrošača u BiH i potrošačkom legislativom.
“Prije svega, evidentno je kršenje Zakona o zaštiti potrošača u BiH, koji u članu 36. stav 2. propisuje da računi za pruženu usluge iz člana 35. (isporuka energije, plina, grijanje) zatim telekomunikacijske, komunalne i druge usluge (RTV i slično) potrošaču se moraju dostaviti odvojeno za svaku uslugu. Iz navedenih zakonskih odredbi jasno prozilazi pravo potrošača da mu isporučitelj usluge u konkretnom slučaju, elektroprivredno preduzeće, dostavi poseban (odvojen) račun za isporučenu električnu energiju, sa jasnim pregledom svih stavku koje se odnose na potrošnju za određeni vremenski period”, kazali su nam iz Institucije ombudsmena za zaštiti potrošača u BiH.
Kako navode, usluga isporuke električne energije je u režimu ugovorenog odnosa, te je potrošač s elektroprivrednim preduzećem zaključio ugovor o snabdijevanju električnom energijom, te shodno tome ima obavezu da plati račun za utrošenu električnu energiju.
“Navedeno potrošačko pravo je posebno naglašeno i podcrtano u Općim uslovima za isporuku električne energije u FBiH, gdje je članom 65. propisano da ‘krajnji kupac je dužan platiti račun za utrošenu električnu energiju’. Također, elektroprivredno preduzeće obavezno je sa potrošačem zaključiti ugovor o snabdijevanju električnom energijom u skladu sa članom 63. Općih uslova, sa jasnim podacima o predmetima ugovora, ugovornim stranama, načinu i mjestu plaćanja računa za električnu energiju, eventualne načine za rješavanje spora i ostale podatke vezane isključivo za usluge isporuke električne energije. Tim ugovorom nije predviđeno plaćanje bilo koje usluge ili pak takse, pa niti RTV takse”, rekli su nam iz Institucije ombudsmena za zaštitu potrošača u BiH.
Institucija ombudsmena za zaštitu potrošača u BiH podsjeća da je donijela “Posebni izvještaj u vezi novog modela naplate RTV takse”, a kojim su date određene preporuke Elektroprivredi BiH. U tom izvještaju preporučeno je Elektroprivredi BiH da korisniku električne energije ispostavi račun odvojeno od bilo kojih usluga ili taksa, da račune za električnu energiju postavlja u skladu s ugovorima zaključenim s korisnicima, odnosno s jasnim pregledom stavki koje se odnose na potrošnju električne energije za obračunski period te da račune za električnu energiju uskladi s članom 65. Općih uslova za isporuku elektrilne energije i obavezi potrošača da je dužan platiti račun za električnu energiju.
Ističu da “Posebni izvještaj u vezi novog modela naplate RTV takse” predstavlja kolektivnu mjeru-pravni instrument za ostvarivanje kolektivnih prava i interesa potrošača, a pravne učinke ove mjere imat će svi potrošači pogođeni navedenom problematikom.
“Nažalost, i dalje elektroprivredno preduzeće potrošačima uz račun za električnu energiju fakturiše RTV taksu. Međutim, potrošač ima pravo da prilikom plaćanja takvog računa izostavi stavku za RTV taksu i da plati samo račun za električnu energiju, što dozvoljava i prihvata elektroprivredno preduzeće”, zaključili su iz Institucije ombudsmena za zaštitu potrošača u BiH.
Već duži niz godina BHRT, FTV i RTRS izloženi su kritikama kako političkih predstavnika isto tako i građana. Posebno je vidljivo nezadovoljstvo programskim sadržajima koji prema uvriježenom mišljenju javnosti trebaju biti mnogo kvalitetniji s obzirom na veliki broj uposlenika.