U BiH pobjeđuju domaći trgovci, u regionu napreduju strani

Izvještaj Euromonitora o maloprodajnom sektoru u BiH, koji je BiznisInfo objavio prije nekoliko dana, izazvao je mnogo interesovanja u domaćoj javnosti. Podsjetimo, u tom izvještaju je zaključeno da su domaći maloprodajni lanci preuzeli vodeću ulogu na tržištu.

Vodeća svjetska kuća za istraživanje tržišta objavila je izvještaje i za zemlje regiona, pa BiznisInfo sada prenosi najzanimljivije detalje.

Generalno gledano, može se zaključiti da maloprodajno tržište raste u zemljama bivše Jugoslavije, uglavnom zbog nešto boljih ekonomskih uslova, blagog rasta primanja i potrošnje ili poboljšanja u turizmu.

No, za razliku od BiH gdje su domaći lanci slomili stranu konkurenciju i sve više napreduju, u drugim zemljama se dešava obrnut proces, odnosno velike međunarodne korporacije preuzimaju sve veći udio.

Primjera radi, austrijski Spar sve više napreduje u Sloveniji i Hrvatskoj; Lidl također napreduje u ovim zemljama a ove godine otvara i trgovine u Srbiji.

HRVATSKA

  • Ključni događaj je kriza u najvećoj hrvatskoj kompaniji, Agrokoru. Efekti ove krize će dostići svoj puni obim 2018. i 2019. kada dolaze na naplatu finansijske obaveze kompanije.
  • U sjeni krize u Agrokoru desio se jedan drugi veliki događaj koji je uticao na tržište. U martu 2017. Spar Hrvatska, u vlasništvu Spar Austrija, kupio je Billu, drugi trgovinski lanac također u austrijskom vlasništvu, koji je godinama bilježio gubitke.
  • Nakon pada u 2015. hrvatska ekonomija se oporavlja zahvaljujući maloprodaji i turizmu. Maloprodaja ima stabilan rast vrijednosti.
  • Prve reakcije na navalu jeftinih proizvoda iz EU došle su od domaćih proizvođača. Oni se ne prilagođavaju novim okolnostima tako što mijenjaju svoje proizvode da ostanu konkurentni, već traže zaštitu vlade kroz Privrednu komoru (HGK).

SRBIJA

  • Maloprodaja u Srbiji je rasla relativno velikom stopom u 2017. To se dešavalo, uglavnom, pod uticajem poboljšanja generalne ekonomske situacije kao i poboljšanjem indikatora kao što su raspoloživi iznos i povjerenje potrošača.
  • Iako je došlo do pozitivnog ekonomskog razvoja, to nije jednako pogodovalo svim potrošačima, i negativni efekti krize se još osjećaju u pojedinim kategorijama stanovništva, poput penzionera.
  • Vodeći trgovci su Delhaize Serbia i Mercator – S. Vodećih 10 lanaca drži manje od jedne trećine tržišta, što pokazuje da je tržište veoma fragmentirano, a mali trgovci su zadržali snažne pozicije.
  • Očekuje se da će maloprodajno tržište u Srbiji nastaviti rasti stabilnom stopom.

SLOVENIJA

  • Stabilan ekonomski razvoj nastavlja podržavati razvoj maloprodajnog sektora u Sloveniji. Ukupna vrijednost prodaje premašila je iznos od prije početka krize prvi put nakon 2008.
  • Opravak tržišta brži je od prosjeka EU.
  • Merkator je doživio smanjenje prometa nakon prodaje brendova Modiana i Intersport.
  • Slovenija je treća u Evropi po površini prodajnog prostora po glavi stanovnika, iza Estonije i Norveške. Ovo se može dodatno promijeniti 2019. kada Spar otvara šoping centar u Ljubljani na 32.000 kvadrata.
  • Slovenski potrošači su postali više osjetljivi na cijene nakon dugog perioda ekonomske nestabilnosti koja je počela u kasnim 2000-im.

BOSNA I HERCEGOVINA

  • Bh. trgovinski lanci preuzeli su većinski udio na maloprodajnom tržištu od stranih kompanija.
  • Trenutno 7 od 10 vodećih trgovinskih lanaca na tržištu ima većinski domaći kapital.
  • Bingo je vodeći trgovinski lanac u BiH. Većina vodećih lanaca ima koristi od slabljenja Konzuma, a najviše je profitirao Bingo.
  • Ukupna prodaja 2017. je bila na rekordnom nivou a konsolidacija je i dalje glavni trend.