Od početka tekuće godine, cijene goriva u Bosni i Hercegovini bilježe konstantan pad, ali taj trend se, prema svemu sudeći, nije odrazio na ostale proizvode u prodaji.
Kako navode sagovornici za “Nezavisne novine”, proizvođači često navode da su artikli na tržištu proizvedeni u periodu kada su ulazni troškovi, uključujući gorivo, bili viši. Iako su ranije tvrdili da cijena goriva ima znatan uticaj na formiranje krajnjih cijena, sada se pozivaju na ranije troškove kao izgovor zašto cijene ostaju iste.
Profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Istočnom Sarajevu, Predrag Mlinarević, za “Nezavisne novine” je pojasnio da pad cijena goriva utiče na cijene proizvoda i usluga onoliko koliko ovaj energent učestvuje u ukupnim troškovima proizvodnje.
Prema njegovim riječima, usporena transmisija nižih cijena nafte na tržišne cijene rezultat je njihove “rigidnosti naniže”. Proizvođači, kaže on, nerijetko ističu da su zalihe proizvedene dok su ulazne cijene bile više, pa se korigovane cijene mogu očekivati tek s određenim vremenskim odmakom. Pored toga, visok stepen koncentracije na tržištima dodatno usporava prilagođavanje domaćih cijena globalnim promjenama.
Ekonomista Igor Gavran smatra da je glavni razlog zadržavanja visokih cijena – pohlepa, jer ne postoje nikakve sankcije koje bi trgovce natjerale na smanjenje cijena.
“Isti oni koji su ranije kao razlog poskupljenja navodili skuplje gorivo, danas ignorišu njegov pad. Kako im niko ne staje na put, nastavljaju uvećavati svoj profit”, naglasio je Gavran.
Predsjedavajući Grupacije za promet naftom i naftnim derivatima pri Privrednoj komori Republike Srpske, Đorđe Savić, izjavio je da su cijene goriva na benzinskim pumpama u Republici Srpskoj tokom godine uglavnom bile u silaznom trendu.
“Bilo je manjih korekcija naviše, ali su one bile beznačajne”, rekao je Savić, precizirajući da dizel sada košta između 2,24 i 2,29 KM po litru, dok se benzin prodaje po cijeni od 2,19 do 2,29 KM. Dodao je da je teško prognozirati buduća kretanja cijena, kako na globalnom, tako i na domaćem tržištu.
Energetski stručnjak iz Sarajeva, Almir Bečarević, smatra da su niže cijene goriva donijele koristi za poljoprivrednike i sve one koji značajno koriste ovaj energent u proizvodnji.
On ističe da su cijene goriva na pumpama osjetno niže, ali se to, iz nepoznatih razloga, još nije odrazilo na cijene brojnih proizvoda. Smatra da bi inspekcijske službe i sami trgovci trebali objasniti ovakvu situaciju.
“Danas je dizel između 2,1 i 2,2 KM, dok je prije dvije godine prelazio tri marke. Kada cijene goriva rastu, odmah dolazi do poskupljenja mnogih proizvoda, ali u obrnutom slučaju, cijene jako sporo padaju”, rekao je Bečarević. Dodaje da je u ovoj godini gorivo pojeftinilo za oko 30 feninga po litru, dok je na svjetskim berzama cijena barela pala sa 75 na 65 dolara.
Murisa Marić, izvršna direktorica Udruženja za zaštitu potrošača “Don” iz Prijedora, također ističe da su cijene goriva danas značajno niže nego ranije, ali da trgovci, uprkos tome, najavljuju nova poskupljenja osnovnih životnih namirnica.
“Nejasno je zbog čega se najavljuje rast cijena kad gorivo pojeftinjuje. Dokle god ne bude kontrole i ograničenja marži, cijene će rasti prema volji trgovaca”, kazala je Marićeva.
Naglasila je da potrošačima svakako odgovaraju niže cijene goriva, ali da se one ne preslikavaju na ostale proizvode. “Od kako je gorivo jeftinije, cijena nijednog proizvoda nije snižena. Po logici bi trebale biti, ali se to ne dešava – i ne vjerujemo da će se uskoro desiti”, zaključila je.
Akta.ba