Avio-putovanja u 2024.: Godina straha ili realnog rizika? Da li je putovanje avionom još uvijek najsigurniji vid transporta?

Pixabay

Godina 2024. ostat će zapamćena kao godina koja je potvrdila najgore strahove nervoznih putnika kada je riječ o sigurnosti avionskog saobraćaja. Serija neviđenih, a u nekim slučajevima i fatalnih nesreća, obilježila je naslove medija, posebno tokom užurbanog prazničnog perioda.

Tri odvojena incidenta prošle sedmice; uključujući nesreće aviona iz Južne Koreje, Kanade i Azerbejdžana, dodatno su pojačala zabrinutost putnika. Ipak, statistike pokazuju da je rizik od smrti ili povrede u komercijalnim letovima izuzetno nizak.

Najnoviji incident desio se u nedjelju u Južnoj Koreji, gdje je putnički avion kompanije Jeju Air prinudno sletio na aerodromu Muan, pri čemu je poginulo 179 ljudi. Ovo je najsmrtonosnija avionska nesreća u zemlji od 1997. godine. Snimci koje su objavili južnokorejski mediji prikazuju avion kako velikom brzinom klizi na trbuhu, udara u nasip i eksplodira u vatrenoj kugli.

Još nije jasno šta je izazvalo nesreću, ali stručnjaci su izjavili da se činilo da stajni trap avionaa; točak za polijetanje i slijetanje, nije bio potpuno spušten prilikom dodira s pistom. Južnokorejske vlasti istražuju uzrok nesreće uz pomoć američkih stručnjaka.

Kompanija Boeing je u nedjelju na društvenoj mreži X izrazila „najdublje saučešće porodicama poginulih“ i najavila podršku kompaniji Jeju Air u istrazi.

Nesreće koje su obilježile godinu

Ova nesreća dogodila se samo nekoliko dana nakon što je 38 ljudi poginulo na Božić kada je avion kompanije Azerbaijan Airlines pao dok je ulazio u ruski zračni prostor iznad Groznog, Čečenija. Iako uzrok incidenta nije potvrđen, predsjednik Azerbejdžana Ilham Alijev optužio je Rusiju da je greškom oborila avion.

Ruski predsjednik Vladimir Putin je, prema saopštenju Kremlja, u telefonskom razgovoru s Alijevim „izrazio žaljenje zbog tragičnog incidenta u ruskom zračnom prostoru“.

U subotu navečer, let kompanije Air Canada Express doživio je nesreću bez smrtnog ishoda. Avion sa 73 putnika, koji je upravljala partnerska kompanija PAL Airlines, prijavio je problem sa stajnim trapom pri slijetanju na aerodrom u Halifaxu. Povrijeđenih nije bilo.

Statistike pokazuju nisku vjerovatnoću nesreća

Prema podacima Međunarodnog udruženja za zračni transport (IATA), vjerovatnoća nesreća; sa smrtnim ishodom ili bez, u komercijalnim letovima je vrlo mala. U 2023. godini zabilježeno je 30 takvih nesreća, što iznosi rizik od jedne nesreće na svakih 1,26 miliona letova. Ovo je smanjenje u odnosu na prethodnu godinu, kada je rizik bio jedan na svakih 770.000 letova.

Vjerovatno ste u većoj opasnosti dok vozite do aerodroma nego dok letite avionom“, rekao je Anthony Brickhouse, profesor sigurnosti u avijaciji na Univerzitetu Embry-Riddle u New Jerseyju.

Studija sigurnosti avioprometa iz augusta, koju je koautorirao Arnold Barnett s MIT-a, pokazala je da je između 2018. i 2022. godine globalni rizik smrti po ukrcavanju iznosio jedan na 13,7 miliona letova.

Međutim, dok snažan sigurnosni rekord iz prošlosti pruža određeni osjećaj sigurnosti, učestale nesreće krajem 2024. godine nameću pitanja o budućnosti. Gubitak više od 200 života u posljednjih nekoliko dana dodatno je povećao broj smrtnih slučajeva u komercijalnim avionskim nesrećama ove godine.

IATA je u svom najnovijem izvještaju o sigurnosti iz februara 2023. istaknula da je letenje „najsigurniji oblik prevoza“, ali je upozorila da se „sigurnost nikada ne smije uzimati zdravo za gotovo“.

(forbes.n1info.ba)