Nakon odluke da se zbog sprečavanja širenja koronavirusa ljekarske terapije zakazuju putem telefona, Balkanskoj istraživačkoj mreži u Bosni i Hercegovini (BIRN BiH) javilo se nekoliko osoba koje tvrde da su ostali uskraćeni za redovne kontrole i lijekove koji su im potrebni.
Lidija Pisker iz Zenice javila se redakciji BIRN-a BiH i kazala da joj je majki, koja je onkološki pacijent, zbog situacije izazvane pandemijom, uskraćena kontrola, kao i terapija koju dobija nakon kontrole.
“Na dan kad je trebala imati kontrolu nazvala je Onkološko odjeljenje u bolnici. Rečeno joj je da se kontrole odgađaju do daljnjeg zbog vanredne situacije. Da ne spominjem da joj to niko nije javio i da to ne bi ni znala da nije nazvala bolnicu”, stoji u objašnjenju Pisker.
Na upit Kantonalnoj bolnici u Zenici o načinu rada tokom pandemije koronavirusa, kazali su nam da “njihov Odjel onkologije i radioterapije u vanrednoj epidemiološkoj situaciji pruža 90 posto usluga onkološkim pacijentima, a da ostatak podrazumijeva ‘hladne kontrole’ od kojih s neke ‘odrade telefonskom konsultacijom’ kako bi se smanjio priliv pacijenata i širenje virusa”.
“Pacijenti se ne vraćaju, jer se uredno obavijeste da se ‘hladne kontrole’ odgađaju do daljnjeg”, naveo je direktor Rasim Skomorac u odgovoru.
BIRN-u BiH na Facebooku stigla je poruka Suade Ahatović koja, kako je navela, zajedno sa ostalim sugrađanima Mjesne zajednice Vratnik u sarajevskoj Općini Stari Grad) ima problem sa produžavanjem terapije, odnosno preuzimanjem recepata za mjesečnu terapiju.
“Trebam da podignem terapiju za sebe i svoja tri ukućana, svi smo u rizičnoj skupini, neki starosnoj, neki zbog zdravstvenog stanja, ne možemo izaći, a moramo dobiti lijekove”, kazala je Ahatović.
Suada je hronični bolesnik sa respiratornim smetnjama, zbog kojih je dobila i dopust na poslu, a usljed čega je dodatno na oprezu tokom pandemije koronavirusa. Ona je kazala kako poštuju donesene odluke i mjere, jer ne žele izlagati opasnosti ni svoje ukućane, ali ni medicinsko osoblje, ali terapiju telefonskim putem još nije dobila.
“Ne mogu da vjerujem da zovem jutros od devet sati, pa sve do jedan, neprestano, sve vrijeme je zauzeće ili me izbacuje. Niko mi se nije javio. Kako da ja sada dobijem svoju terapiju. Negdje sam čitala da produžuju terapije na po nekoliko mjeseci, zašto to ne urade i nama, bilo bi lakše i njima i nama”, rekla je Ahatović.
BIRN BiH do objave ovog teksta također nije uspio stupiti u kontakt sa ambulantom na Vratniku, kao niti Domom zdravlja Stari Grad.
Krizni štab Federalnog ministarstva zdravstva uputio je 9. marta ove godine naredbu kojom se preporučuje da građani kontaktiraju ljekare telefonom ukoliko je potreban recept ili liječnički savjet. Istim dokumentom se nalaže da u zdravstvenim ustanovama obustave redovne specijalističko-konzultativne preglede, a neophodne specijalističko-konsultativne preglede obavljaju po procjeni specijaliste.
Emina Aljić jedna je od pacijentica koja nije uspjela obaviti kontrolu krvi na Univerzitetskom kliničkom centru u Tuzli koju inače radi svaki mjesec kako bi dobila adekvatnu terapiju za trombozu. Zbog ozbiljnosti bolesti koju ima, njena terapija mora biti svaki mjesec prilagođena, u suprotnom bi imala koban ishod, kazala je za BIRN BiH njena snaha, Fadila Aljić.
“Rekli su joj ne možete na kontrolu dok ovo ne prođe, koristite lijekove kako je ranije propisano”, prepričala je Aljić.
Član Kriznog stožera Federalnog ministarstva zdravstva Goran Čerkez je 1. aprila, tokom obraćanja predstavnika federalnih institucija javnosti i medijima, kazao da su po sličnom režimu radili i za vrijeme rata, kada su obustavljeni svi ‘hladni programi’, osim urgentnih programa i da nije riječ o nepoznatoj situaciji. On je pozvao na razumijevanje zbog pretvaranja svih bolnica u bolnice za tretiranje pacijenata sa koronavirusom.
“U ovom trenutku zdravstveni sistem je ugrožen, ekonomski sistem je ugrožen, cijelo društvo je ugroženo. Po sličnom smo režimu radili za vrijeme rata. Nama je opomena i moramo biti obazrivi. Gubitak kadra zbog zaraze bi znatno oslabio kapacitete svih nas”, kazao je tada Čerkez.
On je rekao novinarima BIRN-a BiH da nije u prilici za komentar.
On je ranije skrenuo pažnju da raste broj pritužbi građana da ne dobijaju informacije od nadležnih na telefonske pozive.
“Moraju se povećati kontrole dežurnih telefona u domovima zdravlja jer zdravstveni radnici moraju biti na raspolaganju. Važno je da se na svaki poziv odgovori”, kaže Čerkez.
BIRN BiH je ranije pisao kako su neke policijske agencije u BiH zatrpane pozivima o koronavirusu.
izvor: BIRN BiH