Neplanirane a realizovane javne nabavke, višestruka i ponovljena kršenja Zakona o javnim nabavkama BiH, značajno uvećanje potrošnje javnih sredstava, neki su od specifičnosti otkrivenih tokom monitoring procesa javnih nabavki u 2018.
Timovi Fonda otvoreno društvo BiH, Razvojne agencija Eda Banja Luka, Transparency International BiH, Centra za istraživačko novinarstvo BiH i UG „Tender“ Banja Luka su monitoringom obuhvatili 3580 javnih nabavki, ukupne vrijednosti 1.645.189.461,70 KM sa PDV-om.
“Uočili smo da je i broj postupaka koji smo pratili i ukupna vrijednost javnih nabavki uvecana za 30% u izbornoj 2018, u odnosu na neizbornu 2017 godinu.”, izjavio je Mervan Miraščija iz Fonda otvoreno društvo BiH.
Od nabavki za koje je proveden monitoring, njih 1018 odnosilo se na nabavku radova i njihova vrijednost iznosila je 745.704.338,10KM. U segmentu nabavke usluga praćeno je 886 postupaka tokom kojih je potrošeno 391.545.031,20KM, dok je na nabavku roba dato 507.940.092,40KM u okviru posmatranih 1676 postupaka.
U toku 2018., Transpareny International, podnio je 11 tužbi protiv organa koji provode javne nabavke: 3 tužbe protiv Općine Čapljina, zatim protiv Sveučilišna klinička bolnica Mostar, Ministarstva unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo, 2 tužbe protiv Grad Trebinje, 3 tužbe JZU “Univerzitetski klinički centar Republike Srpske” te protiv ZP Rudnika i termoelektrane “Gacko” a.d. Uz to, podneseno je 18 prijava Agenciji za javne nabavke, najčešće zbog nepravilne primjene odredaba Zakona o javnim nabavkama.
Među primjerima koje je tim monitora danas predstavio javnosti, nalazi se i onaj vezan za KJP ZOI'84 OCS D.O.O. SARAJEVO. U planu nabavki za 2018. godinu, vrijednost nabavke za Izradu glavnog projekta i sanacije i rekonstrukcije startnog objekta na vrhu Bjelašnice po principu “Projektuj i izgradi je procijenjena 500.000 KM. Prilikom objave poziva za nabavku radova, procijenjena vrijednost radova je skočila na 1.200.000 KM (bez PDVa), odnosno za 140% Takođe je utvrđeno da je cijena radova rasla i nakon sklapanja ugovora.