Gorivo u Hrvatskoj, čiji su vozači godinama unazad dolazili u BiH da natoče rezervoare, prvi put je jeftinije nego na našim benzinskim pumpama, što stručnjaci ocjenjuju nezapamćenim paradoksom, te još jednom podvlače da bh. trgovci naftnih derivata treba drastično da snize cijene.
Prema podacima Ministarstva gospodarstva Hrvatske, prosječna cijena litra benzina od juče ujutru je 8,23 kune (2,11 KM), a dizela 8,35 kuna (2,14 KM).
Zvanični podaci, koji stižu iz Crne Gore, pokazuju da je i na njihovim pumpama došlo do pada cijena, tako da će u naredne dvije sedmice benzin koštati već od 0,99 evra (1,93 KM), dok je litar dizela 0,96 evra (1,87 KM).
Poređenja radi, uzeli smo po jednu benzinsku pumpu u Sarajevu, gdje benzin košta 2,16, a dizel 2,21, koliko koštaju i u Tuzli, dok je Banjaluka nešto povoljnija, pa za litar goriva, u prosjeku, treba izdvojiti oko dvije marke pa naviše. Istina, postoje i pojedine pumpe gdje je gorivo znatno jeftinije, ali i one gdje su cijene dosta više.
Stručnjaci ne kriju iznenađenje zbog ovakvog razvoja situacije te podsjećaju da su u BiH cijene goriva uvijek bile niže u odnosu na sve države koje nas okružuju.
Taj podatak, kako ističu, niko ne može opovrgnuti te dodaju da je najveća razlika u cijenama godinama bila u odnosu na Hrvatsku, čije su benzinske pumpe uvijek bile znatno skuplje u poređenju sa onima u BiH.
“Tvrdim da imate benzinske pumpe u Hrvatskoj na kojima je gorivo jeftinije nego u BiH. To se nikad ranije nije dogodilo. U Hrvatskoj su uvijek cijene goriva bile više 30 do 50 feninga. Stoga su njihovi građani dolazili u BiH i kupovali ovdje gorivo”, rekao je za “Nezavisne novine” Almir Bečarević, stručnjak za energente.
Analiza koju je dostavio “Nezavisnim” dovoljno govori sama za sebe – kada je cijena barela nafte iznosila 147 američkih dolara, na našim pumpama gorivo je koštalo do 2,50 KM. Sada, na svjetskom tržištu nafta košta oko 23 dolara, a na našim pumpama gorivo je 1,90 do 2,20 KM.
“Rafinerijske cijene od početka godine bilježe drastičan pad i prate pad cijene nafte na svjetskom tržištu”, poručuje Bečarević.
Borci za zaštitu potrošača naglašavaju da su naši distributeri morali davno da se prilagode kretanjima na svjetskom tržištu, što ni blizu nisu učinili. Na vlasnicima pumpi je, poručuju, velika odgovornost, jer bi nižim cijenama mogli da doprinesu da privreda stane na svoje noge.
“Na većini pumpi kod nas cijena goriva ostala je iznad dvije marke, a vidljivo je da svi mogu poslovati sa daleko nižim cijenama”, kaže Murisa Marić, izvršni direktor Udruženja građana DON Prijedor, koja dodaje da postoje pojedine pumpe koje su značajnije snizile cijene, te da tako treba da postupe i ostale.
Sa druge strane, iz Grupacije za promet naftom i naftnim derivatima u Privrednoj komori RS ističu da su cijene goriva na benzinskim pumpama u Republici Srpskoj nedavno snižene ponovo, a u skladu sa, kako navode, sniženim cijenama sirove nafte na svjetskom tržištu i nešto nižim rafinerijskim cijenama.
“Činjenica je da akcize i državni nameti na svaki litar goriva i dalje iznose preko jedne KM, te ako bude izmijenjena visina nameta, sigurno je da će i distributeri reagovati u skladu s tim”, rekao je za “Nezavisne novine” Zoran Berak, sekretar ove grupacije.
Ako se gledaju posljednje tri sedmice, kako javljaju agencije, cijena nafte na svjetskom tržištu se prepolovila.