Sistem obuke vozača u BiH u haosu: Ko sve dobija vozačku dozvolu?

Gotovo da ne prođe nijedan dan bez saobraćajne nesreće u Bosni i Hercegovini. Nerijetko, sa smrtnim ishodom. Stradaju ili izazovu udes, uglavnom mladi vozači. Edin Begić, predsjednik skupštine Asocijacije autoškola BiH, i članovi odbora Asocijacije Semir Zlomušica iz Mostara i Dragan Ivić iz Banjaluke, pozoravaju da problem nije samo u godinama, već u nedostatku kvalitetne obuke i sistemskim propustima.

Saobraćajne nesreće u Bosni i Hercegovini svakodnevna su pojava, a često su za volanom mladi vozači. Član odbora Asocijacije autoškola BiH, Dragan Ivić, ističe da je ključni problem loša zakonska regulativa koja omogućava otvaranje autoškola bez strogih kriterija, dok ispitne komisije imaju preveliku moć, što otvara prostor za korupciju.

“Danas autoškolu može otvoriti bilo ko. Nemamo adekvatne kontrole, kvalitetnih stručnih ispitivača, niti zaštite za pošten rad”, naglasio je Ivić, dodajući da neki kandidati dobijaju vozačke dozvole bez minimalno propisanih časova obuke.

Još jedan veliki problem je što vozački ispit u nekim slučajevima polažu kandidati koji čak nisu ni prisustvovali testiranju.

“Mi, zamislite, radimo sa kandidatom 35 časova, 40, neki i mnogo više, ali mi nemamo nikakvog utjecaja na tu ocjenu. Veliki broj kandidata nažalost ne prođu ni tu obuku minimalnu koja je zakonom obavezna, 35 časova, ali dobiju vozačku dozvolu. Zakonska regulativa je tako konstruisana da taj ispitivač može jednostavno popuniti tu prijavu da je neko položio vozački ispit, a da uopće nije prisustvovao vozačkom ispitu”, ističe Ivić.

Član odbora Asocijacije autoškola BiH, Semir Zlomušica, naglasio je da je zakon o sigurnosti u saobraćaju prepušten različitim kantonalnim nadležnostima, što dovodi do neujednačenih kriterija polaganja.

“U određenim kantonima ispitivači su profesionalci, dok u drugima sistem ne funkcioniše. Potrebna je hitna reforma kako bi se uveo novi sistem obuke i stručnih ispitivača. Mi imamo tu normalnu komunikaciju s Ministarstvom obrazovanja, odnosno sa sektorom za saobraćaj koji u svakom kantonu provodi taj ispit. To je jedan poseban sektor koji je stavljen u segment Ministarstva obrazovanja. Onog momenta kada Ministarstvo komunikacija napravi sistemsko rješenje, jer autoškola je izvođač radova onoga što je zakon propisao. Država mora napraviti tijelo koje će se praviti problemom, odnosno biti vodilja rješavanja problema. Nama su potrebni i potpuno novi profili ispitivača, novi način prilagođavanja novim situacijama, nama je potreban novi profil ličnosti instrukotra i, naravno, u svemu tome da tačno znamo koliko je naše učešće u smrtnosti u saobraćaju”, rekao je Zlomušica.

Korupcija i loša regulativa urušavaju kvalitet obuke vozača

Sistem obuke vozača u Bosni i Hercegovini već godinama funkcioniše po zastarjelim pravilnicima koji, prema riječima stručnjaka, ne samo da ne prate savremene potrebe već direktno ugrožavaju sigurnost učesnika u saobraćaju.

Kako ističe Dragan Ivić, pravilnici i zakonske izmjene posljednjih godina nisu unaprijedile kvalitet obuke, već su, naprotiv, omogućile širenje korupcije i urušavanje profesionalnih standarda.

“Danas imamo situaciju da instruktorsku dozvolu ljudi mogu dobiti za jedan ili dva vikenda, a mnogi su ih nabavili u Srbiji i dobili poštom, bez ikakve provjere znanja i sposobnosti. Istovremeno, diplomirani inženjeri saobraćaja, koji bi trebali biti nosioci reforme, odlaze da voze kamione po Evropi, dok u sistem obuke ulaze ljudi bez potrebnih kvalifikacija”, upozorava Ivić.

Poseban problem je što pojedinci koji odlučuju o pravilnicima i ispitnim komisijama nemaju potrebne stručne kvalifikacije.

“Imamo slučajeve gdje osobe bez licence za upravljanje odlučuju o žalbama kandidata, a pojedinci koji su pravosnažno osuđeni za korupciju bivaju imenovani u ispitne komisije”, ističe Ivić.

Osim toga, cijena vozačke dozvole na crnom tržištu dostiže i do 4.000 KM, pri čemu kandidati dobijaju dozvolu bez ijednog odrađenog časa.

“Postoje dokumentovani slučajevi gdje su nepismeni ljudi dolazili do vozačkih dozvola. To je direktna prijetnja svim učesnicima u saobraćaju”, kaže Ivić.

Pored problema u sistemu obuke, dodatni rizik predstavljaju i mladi vozači koji odmah po dobijanju dozvole upravljaju automobilima visoke snage. Begić ističe da bi, kao u susjednim zemljama, trebalo uvesti ograničenja za početnike.

“To su stvari koje bi trebalo da se rješavaju. Normalna je stvar da neko ko tek položi vozački ispit, trebalo bi da se stavi neko ograničenje na snagu i ostalog. Mislim da imate takvu praksu u Srbiji i Hrvatskoj. Mislim da bi bilo korisno da se rade neke edukacije tih mladih vozača i poslije položenog vozačkog ispita”, napominje Begić, ističući da će mladi biti spremni na takve edukacije onda kada se sistemski riješe problemi u ovom sektoru.

“Ako se nešto propiše, onda to treba i poštivati. Poslije ove obuke sada, ovakva kakva je, vrlo mali broj vozača je spreman da apsolutno sigurno učestvuje u saobraćaju. I fokus autoškola je na tome da se kandidat tehnički pripremi da položi vozački ispit, a poslije šta Bog da”, zaključio je Edin Begić, predsjednik skupštine Asocijacije autoškola BiH.

N1 BiH