Bosna i Hercegovina ostaje bez kvalifikovanih vozača teretnih vozila. Situacija je zabrinjavajuća već odavno, a sada je postala alarmantna. Poslodavci već odavno upozoravaju na ovaj problem kazavši kako uskoro neće imati ko vršiti transport robe.
Kako nam je rekao predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji transport Republike Srpske Nikola Grbić, situacija je potpuno ista u oba entiteta.“Samo Republiku Srpsku je u proteklih osam mjeseci napustilo 2.000 vozača. U protekle dvije godine na nivou BiH preregistrovano je 700 prevozničkih firmi u Sloveniji. Vidite samo koliko je firmi otišlo, a zamislite koliko vozača. U Banjoj Luci nema nijednog vozača na birou i ne možete ga naći da platite ne znam koliko”, rekao je Grbić za Klix.ba.
Vlast nezainteresovana
Ispred Ambasade Republike Slovenije svakodnevno stoji veliki broj građana, a veliki broj autobusa odlazi prema toj zemlji, o čemu smo ranije i pisali. Grbić ističe kako je upravo među njima najveći broj vozača.
“Tražili smo od nadležnih institucija da razgovaramo i upozorimo da ostajemo bez kadra. Nismo dobili nijedan poziv, niti razumijevanje. Kada nama jedan vozač da otkaz kamion stoji na parkingu mjesecima jer nemamo zamjenu”, kazao je Grbić.
Problem je i u obrazovanju kadra jer, iako su tražili od nadležnih da pokušaju stimulisati učenike da završavaju ove smjerove i pomognu im da lakše dođu do kvalifikacije vozača i vozačke dozvole C i E kategorije, nisu naišli na razumijevanje.
“Uputili su prijedlog prema Vijeću ministara BiH da se povećaju cijene polaganja vozačkog ispita. Ako se usvoji, za kategorije C i E trebat će između 5.000 KM i 6.000 KM, što rijetko ko može izdvojiti”, kazao je.
Čekanje na granici do tri dana
Razlog zbog kojeg mnogi vozači kamiona odlaze van BiH je i stanje na graničnim i carinskim terminalima jer, prema Grbićevim riječima, ali i riječima vozača kamiona, nakon šestosatne vožnje na granici ili carini čekaju i po tri dana da se roba ocarini i istovari.
“Cijene goriva su povećane, uvedene su dodatne akcize, a mi nismo uspjeli podići cijenu naše usluge ni za žuti fening posljednjih 10 godina. Prevoznici koji voze u EU ne mogu doći do bilateralnih dozvola, a uslovi za CEN su katastrofalni. S druge strane, samim odlaskom u zemlje EU nisu potrebne licence i dozvole i možete da obavljate djelatnost širom EU”, kazao je Grbić.
Poručio je da je potrebno poduzeti hitne mjere, jer smo već ostali bez ovog kadra, a ukoliko se ovako nastavi, uslijedit će potpuna katastrofa.
Loše stanje i u Hrvatskoj i Srbiji
S nedostatkom kvalifikovanih vozača suočavaju se i susjedne zemlje. Srbija je krajem prošle godine objavila kako im nedostaje blizu 5.000 profesionalnih vozača autobusa i kamiona. Istakli su kako je i kod njih situacija alarmantna.
Hrvatska je “upalila” alarm prije tri godine i Vlada RH je povećala kvotu za zapošljavanje stranih vozača, najviše iz BiH i Srbije. Međutim, ni to nije pomoglo u značajnijoj mjeri jer mladi vozači masovno odlaze u druge zemlje EU zbog veće plate i boljih uvjeta.
Prema podacima portala Plata.ba, prosječna plata vozača kamiona u BiH je 834 KM, a oni koji voze van granica mogu zaraditi nekoliko stotina KM veću platu, ovisno o ruti. U Srbiji je prosječna plata 800 eura, dok je u Hrvatskoj mnogo veća i pojedini nude platu do 1.200 eura. U drugim zemljama EU plata prelazi 1.500 eura.
(Biznis.ba / Klix.ba)